Perbezaan Antara Pesakit Luar dan Pesakit Luar

Pesakit Luar vs Pesakit Luar
Pesakit Luar dan Pesakit Luar adalah dua istilah yang digunakan dalam bidang sains perubatan dan kemasukan ke hospital. Mereka adalah dua jenis pesakit yang berbeza dilihat di hospital. Pesakit luar untuk perkara itu dirawat di hospital sebagai pesakit yang telah melawat hospital untuk berunding. Sebaliknya, pesakit dalam rawat dirawat di hospital hanya selepas kemasukan. Ini adalah salah satu perbezaan utama antara pesakit luar dan pesakit dalam.
Pesakit masuk masuk ke hospital apabila dia tiba di premis hospital. Dia akan menghabiskan masa tertentu di hospital dan diberi ruang untuk tinggal di premis. Dia dihadiri dengan kerap oleh doktor yang dilantik oleh hospital. Rekod mengenai pelbagai keputusan yang dijalankan ke atasnya dikekalkan oleh pihak berkuasa hospital.
Sebaliknya, pesakit luar meninggalkan premis hospital selepas berunding dengan doktor yang melawat hospital atau yang dilantik oleh pihak hospital. Tidak seperti pesakit dalam dia tidak menghabiskan masa tertentu (hari) di hospital.
Rawatan pesakit akan dibuang sebaik sahaja dia sembuh dari penyakit atau penyakitnya. Sebaliknya, pesakit luar tidak mengalami kejadian yang dilepaskan sejak dia tidak pernah dimasukkan ke hospital untuk rawatan.
Alasan untuk pesakit luar yang dirawat tanpa mendapat pengakuan adalah bahawa keseriusan penyakit atau kecederaan tidak begitu tinggi. Sebaliknya keseriusan penyakit atau kecederaan adalah sangat tinggi dalam kes di dalam pesakit. Inilah sebab mengapa dia dimasukkan ke hospital sebelum rawatan bermula.
Kadang-kadang keputusan sama ada pesakit berada di bawah kategori pesakit luar atau pesakit rawat diambil apabila dia tiba di premis hospital. Jika doktor merasakan bahawa kecederaan atau penyakitnya boleh dirawat tanpa mendapat kemasukan ke hospital maka dia dianggap sebagai pesakit luar.
Sebaliknya jika doktor merasakan bahawa dia boleh dirawat hanya jika dia dimasukkan ke hospital maka dia dikatakan dianggap sebagai pesakit dalam. Adalah semulajadi bahawa pesakit dalam mendapatkan semua bantuan dari hospital. Dia boleh membeli ubat dari farmasi yang dilampirkan ke hospital, menjalani semua ujian yang dijalankan di makmal klinikal yang dilampirkan ke hospital dan nikmati kemudahan lain di hospital seperti buku dan majalah, televisyen di dalam bilik, makanan di roda dan sebagainya .
Sebaliknya kadang-kadang pesakit luar perlu membeli ubat dari mana-mana farmasi lain dan ujiannya dilakukan di makmal klinikal jauh dari hospital. Ini adalah pelbagai perbezaan antara pesakit dalam dan pesakit luar.